Suwnica jest urządzeniem, które zaliczane jest do grupy dźwignic. Pracuje ona w ruchu przerywanym i wyposażona jest w mechanizmy podnoszenia i opuszczania – we wciągarki lub wciągniki. Jej głównym zadaniem jest transportowanie materiałów w poziomie lub w pionie w wyznaczonej przestrzeni na swoim torze jazdy. Jej ruch ograniczony jest również przez wysokość podnoszenia i opuszczania oraz szerokość jej mostu.
Paramenty podstawowe pracy suwnicy to:
- udźwig
- rozpiętość
- wysokość podnoszenia
- prędkości ruchów roboczych
- masa własna
- grupa natężenia pracy
Wyróżniamy trzy główne konstrukcje suwnic:
- suwnica pomostowa (natorowa)
- suwnica podwieszona
- suwnica bramowa
Suwnica pomostowa, inaczej natorowa, jest stosowana przede wszystkim we wnętrzach hal przemysłowych. Jest ona zbudowana z pomostu kratownicowego, który umieszczony jest na szynach zainstalowanych pod sufitem hali. Na pomoście znajduje się cięgnik. Suwnice te mogą być obsługiwane z poziomu roboczego – przewodowo lub bezprzewodowo lub też niektóre wyposażone są w kabiny operatorów.
Suwnice bramowe, które nazywane są także bramownicami, są używane głównie na pochylniach stoczniowych i składowiskach. Składają się z pomostu zawieszonego na dwóch mostach, które wiążą dwie lub więcej bram. Są wyposażone w powozie kołowe lub szynowe. Po pomoście suwnicy przesuwa się cięgnik. Obsługa urządzeń odbywa się podobnie, jak w przypadku suwnic pomostowych.